Toch op vakantie? ‘Dat kan lelijk tegenvallen door alle beperkingen’

Toch op vakantie? ‘Dat kan lelijk tegenvallen door alle beperkingen’

Gesloten zwembaden of attracties, geen animatieteam voor de kinderen, excursies die niet doorgaan of op allerlei plekken verplicht een mondkapje op. De zomervakantie kan voor veel mensen wel eens flink tegenvallen, voorspelt DAS. De juridisch dienstverlener verwacht een hausse aan klachten over restricties op hun vakantiebestemming.

Het klinkt ideaal: een week of twee ergens aan het zwembad of op het strand toeven, wandelen door oude steegjes, musea bezoeken en lekker op het terras zitten. Ja, we kunnen en mogen weer op vakantie naar landen als Spanje, Portugal en Griekenland. Máár hoe veilig is het daar eigenlijk? En wat kunnen we ter plekke verwachten?

Jurist Sjaak Drinkenburg van DAS heeft een onheilspellende boodschap voor mensen die deze zomer een onbezorgde en ontspannen vakantie denken te beleven. Zo ideaal zal het volgens hem niet zijn: op veel vakantiebestemmingen zijn de coronamaatregelen weliswaar versoepeld, maar beperkingen zijn er nog.

Toeristen zullen die restricties alom merken, denkt hij. Op straat, in de hotels, op de terrassen, bij het zwembad en aan zee, in de supermarkten en in het openbaar vervoer. Hij denkt dat het veel teleurstelling zal opleveren

Discussie

,We verwachten veel discussie en gedoe als gevolg van die restricties. Misschien is het zwembad wel gesloten of beperkt toegankelijk. Of denk aan het animatieteam dat is geschrapt, het eten dat geen lopend buffet meer is maar een maaltijd à la carte of excursies die niet doorgaan”, voegt hij eraan toe.

Volgens Mirjam Dresmé van de brancheorganisatie ANVR is het goed als vakantiegangers hun verwachtingen bijstellen en beseffen dat hun vakantie dit jaar wat anders zal uitpakken dan voorgaande jaren. ,,Het gaat in veel vakantielanden zoals het hier in Nederland gaat. Ondanks de versoepelingen hebben we nog altijd te maken met een rare situatie. Dat zal in een land als Italië of Spanje niet anders zijn.”

Wie een pakketreis heeft geboekt, kan in elk geval terugvallen op zijn reisorganisatie, zegt de ANVR. De reisondernemingen hebben de plicht om hun klanten te informeren en de aangesloten reisorganisaties houden zich daar ook zo goed als mogelijk aan, aldus Dresmé. ,,Reisorganisaties proberen hun klanten zo veel als mogelijk te informeren. Maar het kan lastig zijn om van alle hotels en alle plekken precies te weten hoe het zit, of er bijvoorbeeld animatie is en hoe het met een lopend buffet gaat.”

Wijs

Wie op eigen houtje een los ticket en hotel boekt, doet er volgens Drinkenburg van de juridisch dienstverlener goed aan om zich te verdiepen in de lokale situatie. ,,Misschien rijdt er maar één keer in het uur een bus en mogen er maar vijftien mensen in. Of wellicht moet je voor restaurants reserveren. Laat je niet overvallen”, is zijn tip.

Vooral voor landen waar de kleurcode oranje of rood van kracht is, is zijn advies om twee keer na te denken alvorens te vertrekken. Drinkenburg: ,,Persoonlijk zou ik niet gaan.

Als er iets gebeurt, besef dan dat de meeste reisverzekeraars de kosten voor eventueel genoodzaakt langer verblijf niet dekken, omdat je zelf het risico hebt genomen naar een gebied te gaan dat wordt afgeraden. En als het misgaat, dan hoef je van de overheid niets te verwachten.”

De ANVR-reisondernemingen volgen daarin het advies van Buitenlandse Zaken en organiseren geen pakketreizen bij oranje en rood, voegt woordvoerster Dresmé eraan toe.

Kosten

Toeristen doen er volgens de DAS-jurist goed aan om er rekening mee te houden dat de vakantie dit jaar duurder kan uitpakken. ,,In een Turkse badplaats moest men flink de portemonnee trekken voor een kebab en zelfs betalen om de zee in te mogen. Nu is dat laatste heel extreem, maar reken er maar op dat op veel vakantieplekken de ondernemers de prijzen flink verhogen. Dan betaal je de hoofdprijs voor een bedje en parasol op het strand of een lunch.”

Touroperator Corendon benadrukt dat zijn klanten zich in elk geval geen zorgen hoeven te maken over onverwachte kosten, ook niet als hun hotel onverhoopt in quarantaine gaat of als zij hun reis vanwege een nieuwe corona-uitbraak voortijdig moeten afbreken. ,,In het uiterst onwaarschijnlijke geval dat er een hotel in Turkije in quarantaine gaat, nemen we die extra kosten voor de vakantiegangers voor onze rekening, inclusief de terugvlucht”, benadrukt woordvoerster Simone van den Berk.

Qua teleurstellingen bij klanten denkt Corendon dat het wel losloopt. ,,Alle Inclusive hotels waarmee we samen werken, bieden in principe aan wat ze op de site beloofd hebben. Het kan alleen zo zijn dat wanneer een hotel niet helemaal is gevuld, een van de restaurants bijvoorbeeld dicht is. Maar dat heeft weinig met corona te maken; normaliter gebeurt dat ook.”

Bron: https://bit.ly/2Z261BZ

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *