Thuiswerken door het coronavirus: 9 ergonomische tips

Thuiswerken door het coronavirus: 9 ergonomische tips

In Nederland grijpt het nieuwe coronavirus flink om zich heen. Mensen wordt gevraagd om zo veel mogelijk thuis te gaan werken. Niet iedereen heeft thuis dezelfde middelen tot zijn beschikking als op kantoor. Hoe zorg je er nu voor dat je thuis ook optimaal kunt werken? Ergonoom Erwin Speklé geeft 9 tips.

  1. Kies de juiste positie van je beeldscherm ten opzichte van het raam. Ideaal is een positie haaks op het raam en daar niet al te dichtbij.
  2. Zit je recht voor het raam dan is het verschil in de hoeveelheid licht op je scherm en het licht van buiten te groot. Zit je met je rug naar het raam, dan is de tekst op het beeldscherm door spiegeling slecht leesbaar.
  3. Zorg voor voldoende verlichting boven je werkplek. Hierdoor heb je goed licht voor het lezen van documenten.
  4. Kies voor rustige omgeving. Een plek met weinig huisgenoten en/of rustige muziek. Maar ook een visueel rustige plek. Berg eventuele rommel op, zo kun je je beter concentreren.
  5. Schuif altijd goed aan bij je werkplek. Voorkom typen met gestrekte armen, dit geeft een verhoogde spanning in de arm-, schouder- en nekspieren.
  6. Werk bij voorkeur met een los toetsenbord en losse muis. Zo kun je het scherm, het toetsenbord en de muis optimaal plaatsen en zo een te hoge spierspanning voorkomen.
  7. Zet je scherm op ongeveer een armlengte afstand en zorg ervoor dat je recht op je scherm kijkt. Trek een denkbeeldige lijn van je ogen naar het midden van het scherm en zorg ervoor dat de afstand naar het scherm aan de boven- en onderkant hetzelfde zijn.
  8. Zorg voor variatie in je werkhouding. Na elk half uur is het goed om even bewegen of te staan. Heb je de mogelijkheid om staand te werken, doe dit dan bij voorkeur ieder uur, maar niet langer dan een kwartier aaneengesloten om nadelige effecten van langdurig staan, zoals  spataderen, te voorkomen.
  9. Eventjes op de bank hangen of een onderuitgezakte houding aannemen is niet zo erg, maar doe het niet te lang. Let op je houding wanneer je langer met de computer gaat werken.

Bron: https://bit.ly/2UrbjUf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *