Omgaan met sollicitatiestress, dans!!

Omgaan met sollicitatiestress leer je van dansers en zangers

Ervaren dansers en zangers produceren nog steeds stresshormonen op het podium. De trucs waarmee zij hun angst onderdrukken kun je ook in je sollicitatiegesprek gebruiken. Het is niet voor niets dat in de meest gebruikte en meest betrouwbare test om stress op te wekken, de Trier Social Stress Test, een sollicitatiegesprek wordt nagespeeld om stress op te wekken. Hoe goed je ook bent, voor een sollicitatiecommissie verschijnen is geheid stressvol. Ook voor de toppers in hun vak, zoals musici, dansers en zangers. Wat doen zij om hun angst te bezweren en wat kun je daarvan leren om zelf minder angstig een sollicitatie gesprek aan te gaan? Een bekend onderzoek onder professionele ballroomdansers (Stress on the Dance Floor) laat zien dat dansers, hoe ervaren ze ook zijn, vooral stresshormonen produceren als ze worden beoordeeld in een wedstrijd. En dat wordt niet minder, hoe vaak ze ook meedoen aan danswedstrijden. Voor musici geldt hetzelfde: je kunt tot de top van de wereld behoren, en toch volslagen in paniek raken als je auditie doet.

Focus op je doel

De eerste is: focus niet op de noten die je moet spelen, maar op hoe je klinkt. Dit advies gaat terug op het onderscheid dat sportcoach Timothy Gallwey maakt tussen de inner game (de strijd die je met jezelf voert) en de outer game (het uitwendige doel dat je wilt bereiken). Focus je op het laatste, dan is je kans op succes aanzienlijk groter. Je blokkeert jezelf dan niet door al je twijfel en onzekerheden. Als je gaat solliciteren, maak je dan niet te druk over wat je allemaal moet zeggen, maar concentreer je op het werk dat je wilt gaan doen, of goed contact maken met de leden van de commissie. Je wilt ze echt graag leren kennen. De tweede tip heeft te maken met presteren in extreme omstandigheden, zoals darters die eerst 5 meter omhoog moeten klimmen op een klimmuur en daarna vanaf een smal plateau moeten gooien op een dartboard. Voor musici wordt dan voorgesteld dat ze eerst moeten hardlopen en daarna hun instrument moeten bespelen. Het idee daarachter is dat je went aan presteren met een hoge hartslag. Wat je als sollicitant kunt doen is een paar keer in hoog tempo een trap op en neer lopen en vervolgens een gedicht voordragen. Zo leer je je stem te beheersen, ook al heb je het gevoel dat je hart je lijf uit bonst.

Parfum

Zelf adviseer ik musici met podiumangst om gebruik te maken van een vertrouwde geur. Zo is er een musicus die op buitenlandse tournees altijd de parfum van zijn vriendin bij zich heeft. Vlak voor een optreden spuit hij daar wat van op de binnenkant van zijn pols. Voor hij de eerste streek met zijn strijkstok maakt, ruikt hij daar even aan, en op slag is de angst beheersbaar. Een Franse musicus gebruikt voor dit soort situaties de eau de cologne die haar moeder vroeger op haar knuffel spoot voordat ze ging slapen. En dan is er nog de ondernemer die voor een pitch altijd een zakje bij zich heeft met de aarde van de boerderij waar hij is opgegroeid. Geur werkt goed om angst te verminderen omdat het anders dan andere zintuiglijke waarnemingen niet eerst langs het verdeelcentrum in de hersenen gaat (de thalamus), maar direct sterke associaties kan oproepen. Kies je voor een vertrouwde geur die je associeert met een goed gevoel, dan is de kans groot dat je dat gevoel iedere keer oproept als je die geur ruikt.

Bedenk dus voor je volgende sollicitatiegesprek welke geur bij jou positieve associaties oproept en zorg dat je die geur bij je draagt op het moment suprême. Succes niet verzekerd, maar je angst heb je in ieder geval onder controle.

Bron: https://www.intermediair.nl/topics